יצירת תוכנית עסקית היא אחד השלבים החשובים לקראת הקמת עסק (או לחילופין לאחר שהעסק כבר פעיל, אבל עקב תמורות בסביבה העסקית בה הוא פועל או בעקבות שינויים פנימיים נדרשת תוכנית חדשה).
אחת הדרכים האפשריות לגיבוש התוכנית העסקית המיטבית היא על בסיס מודל SWOT.
מהו מודל SWOT?
מודל SWOT פותח באוניברסיטת הרווארד והוא משמש יועצים ארגוניים בכל רחבי העולם.
המודל מבוסס על זיהוי מפורט ומדויק של 4 מרכיבים, שניים מהם פנימיים לעסק ושניים מהם חיצוניים, וכאמור הוא מהווה נקודת מוצא מומלצת לגיבוש תוכנית עסקית.
* S – חוזקות (Strengths) – מהן נקודות החוזקה של העסק? מוצרים איכותיים, שירות ברמה גבוהה, כוח אדם מנוסה ומיומן, יצירתיות, חדשנות, שיתופי פעולה מעצימים – כל אלה יכולים להיות חוזקות.
* W – חולשות (Weaknesses) – מהן נקודות התרופה של העסק? מחיר גבוה למוצרים או לשירותים, תדמית בעייתית, לוקיישן לא אטרקטיבי – כל אלה יכולים להיות חולשות.
* O – הזדמנויות (Opportunities) – אילו הזדמנויות חדשות מזמנת המציאות לעסק? שווקים חדשים, יציאה של מתחרים מהשוק, התפתחויות טכנולוגיות, רגולציה מופחתת – כל אלה יכולים להוות הזדמנויות שכדאי לנצל.
* T – איומים (Threats) – אילו איומים ניצבים בפני העסק? מתחרים חדשים, רגולציה מוגברת, נטישה של לקוח עוגן – כל אלה יכולים להוות איומים שיש להיזהר מהם.
איך לבסס תוכנית עסקית על המודל?
תוכניות עסקיות אשר מבוססות על מודל SWOT מאפשרות לבעלי העסק לבחור דרך פעולה מתאימה. לעתים הדגש יהיה על התגברות על החולשות כדי לנצל את ההזדמנויות, במקרים אחרים העסק יתמקד בניצול חוזקותיו כדי להתגונן בפני איומים, וכמובן שגם שתי האפשרויות האחרות (התגברות על חולשות כדי לנטרל איומים או ניצול חוזקות כדי לממש הזדמנויות) אפשריות במסגרת תוכנית עסקית.
דוגמה לשימוש במודל SWOT ניתן למצוא בהתנהלות של פיצריה שכונתית אשר חוששת לאבד לקוחות שעברו לאורח חיים טבעוני. במקרה זה התוכנית העסקית תזהה חולשה (תפריט מצומצם שלא מספק מענה לנמנעים ממזון החי) ואיום (מגמת הטבעונות ההולכת ומתחזקת) ותציע פתרון בדמות הרחבת התפריט עם אופציות טבעוניות על מנת להתגבר על החולשה ולנטרל את האיום.